Medlemsrundskriv september 2012

Publisert av Berit Ring den 07.01.17.

RAUMNES HISTORIELAG

September 2012

Til medlemmene i Raumnes Historielag

TILSTELNINGER HØSTEN 2012

Vi ønsker velkommen til høstens tilstelninger i Raumnes Historielag, preget av jernbanejubileum og ny bokutgivelse.

Lørdag 29. september kl 10.00-12.00Årnes stasjon.

3. oktober 1864 ble Kongsvingerbanen offisielt åpnet. I anledning 150-års-jubileet vil et jubileumstog med damplokomotiv ankomme Årnes stasjon 29.9. kl 10.50 med opphold til 11.20. Nes kommune vil lage ei tilstelning ved Årnes stasjon med musikk, hilsener m.m. Raumnes Historielag vil oppfordre medlemmer og andre til å møte opp, gjerne i tidsriktige klær, for å gi ei tidsriktig ramme rundt tilstelninga.

Onsdag 10. oktober kl 19.00 Nes Kulturhus, møterom 1 (i underetasjen).

Vi fortsetter jernbanejubileet med et kåseri av historikeren Trond Bergh, som har skrevet første bind av bokverket ”Jernbanen i Norge 1854-2004”. Han vil se på bl.a. diskusjonene om trasévalg for banen, om bygging av banen, og om de virkningene banen fikk for distriktet vårt

Tirsdag 23. oktober kl 19.00 Nes Kulturhus, møterom 1 (i underetasjen)Slektsforskingsmøte, oppfølging av vårens kurs, v/Tom Halvorsen.

Torsdag 8. november kl 19.00 Nes Kulturhus, Kulturkaféen

I vår utga Per E. Hem den solide biografien ”Megleren Paal Berg” om juristen Paal Berg, høyesterettsjustitiarius og hjemmefrontsleder, og med djupe røtter på Berg i Udenes. Vi er glade for å få Hem til å kåsere om denne sentrale personen i nyere norsk historie. Hems biografi har fått mange gode anmeldelser, og vi ser fram til en kveld med mye ny kunnskap om en kjent nesbu.

Vi er glad for at de fleste har betalt kontingenten for 2012, Vi legger ved purregiro til dem som ikke har betalt, og ber om at dere betaler den raskt.

Vi har e-post-adresser til mange av medlemmene. Om du får dette brevet i posten, men har e-post-adresse, ber vi om at du sender den til jahorgen@gmail.com . Bruk av e-post både forenkler og gjør det billigere å sende brev til medlemmene!

Berit Ring