Busstur Kongsvinger 3. september

Publisert av Dag Harald Liberg den 21.08.17.

Velkommen til en innholdsrik og interessant opplevelse hos vår naboby i øst! Mange er på Kongsvinger flere ganger i året, men har sjelden tid til å besøke byens fine severdigheter. Og mange er sjelden eller aldri i denne byen som har ei rik og spennende historie, og som vi nå har en god mulighet til å bli kjent med. Benytt denne gode sjansen!

10.00 Avreise Årnes

Omvisning Kvinnemuseet.

Kvinnemuseet befinner seg i Dagny Juels barndomshjem på Rolighed (Løkkegt. 35.  En stor og vakker sveitserstilsvilla fra 1857, et steinkast fra 1600-tallsfestningen i den vernede trehusbebyggelsen i Øvrebyen. Kvinnemuseet ble innviet av H.M. Dronningen i 1995 og har hatt nasjonal status siden 1997. Med museumsreformen er Kvinnemuseet nå hovedansvarlig museum i et nasjonalt nettverk for kvinnehistorie.

Lunsj

Grønnsakssuppe og rundstykke på Cafe Dagny, som ligger i Kvinnemuseet

Vandring med guide

Vandring i Øvrebyen til Aamodtgården

Bymuseet i Aamodtgården

Kongsvinger Museum holder til i en fredet empirebygning fra 1801, like nedenfor Kongsvinger Festning. Bygningen, som opprinnelig var magasinforvalterens bolig, inneholder en rittmesters leilighet slik den var bebodd fram til 1968. I den gamle storsalen i første etasje har Kongsvinger Kunstforening lokaler. Det arrangeres kunstutstillinger hele året.

Norsk Fengselsmuseum

Norsk fengselsmuseum er opprettet i 2011 på Kongsvinger festning. Kongsvinger festning hadde fram til ca år 1830 eget fengsel (slaveriene). Festningen ble også brukt som fengsel en kort tid etter siste krig. Fengselsmuseet har således en naturlig plass på festningen.

Museets motto er” Fra slaveriene til moderne fengsel”.

Gjenstander, figurer, bilder og litteratur skriver seg hovedsakelig fra fengslene fra østlandsområdet og dekker åra fra 1700 fram til i dag.

Kongsvinger Festningsmuseum

Kongsvinger festning fikk sin første kommandant i 1682. Arbeidet med festningen ble påbegynt og utbyggingen gikk over 100 år. Festningen ligger ved fergestedet over Glomma, for å forsterke det naturlige hinder på veien mellom Sverige og Christiania.
Kong Olav åpnet en egen avdeling av Forsvarsmuseet i anledning festningens 300 årsjubileum i 1982. Museet gir et innblikk i Norges forsvarshistorie fra vikingtida fram til 1960-årene. Det er også en egen avdeling for krigsåra 1940-45, samt en utstilling om grenselosene.

Kaffe på Hotell Festningen (ikke inkludert i turprisen)

16.00 Retur til hjembygda

Pris per person – inkluderer buss, inngangsbilletter og lunsj:

For medlemmer i Raumnes Historielag med partner: 450 kr.  For andre: 500 kr

Påmelding innen 26. august til Jon Fyhri, tlf 995 65 481, e-post jongaf@online.no