Historielagets 60 år feiret med 60 gjester

Medlemsmøtet feiret lagets 60 år med jubileumskake og interessant foredrag av Jan Erik Horgen.  Hele 60 medlemmer og andre gjenster var tilstede.

Jan Erik fortalte noe om hvordan Raumnes Historielag ble til, Historielag60år-03og om lagets drift i disse 60 årene.  Det meste av det historielaget har arbeidet med, og fortsatt arbeider med er å ta vare på kulturminner i bygda.  Mange ulike kulturminner er registrert.  Og mye av dette er formidlet gjennom tidsskrifter, bøker, møter, turer og på våre websider.

Historielag60år-02Videre fortalte Jan Erik om våre bygdebøker – både lokalt i Nes og rundt oss.  Bygdebøkene er kulturhistorie i seg selv.  Bygdebøker i ulike bygder kan være bygget opp litt forskjellig avhengig av hvor i landet de er, og ikke minst når de er skrevet.

Historielag60år-04Historielag60år-05