Jul i Nes 2018

Publisert av Dag Harald Liberg den 26.11.18.

Nes Presseklubb har nå utgitt sin 35. årgang av Jul i Nes.   Medlemmer av Raumnes Historielag har bidratt med mye til denne utgaven enten som privatpersoner eller i lagets regi.

I artikkelen om Ole Edvardsen og lengselen etter Fisikoevja er Tom Halvorsen nevnt som kilde.  I artikkelen om Prestebolig i ny drakt er Jan Erik Horgen en del av presentasjonen.  Det hele begynte på en enkel scene på Hvam heter artikkelen som både handler om lokalarkivet til Raumnes Historielag og det som var startet til Nes revyen.

Åge Aulie har laget en artikkel om to bursdager - under og etter krigen.  Arild Øiesvold forteller om da brua ble sprengt i 1940.   Arild Larsen har skrevet om Runni gård- en storgård.  Og fra det ene selskapslokalet til det neste festlokale - Jon Fyhri skriver om fest på Bøndernes

Slektsutvalget i Raumnes Historielag har gransket slekta til Arild Ramstad og skrevet Hvem tror du at du er, Arild?  Erland, Roar og Øystein Smoft har skrevet om Nybrott og småbrukerliv i begynnelsen av 1900-tallet.   Elisabeth Lunder og Grete Svendsen har skrevet Hengebru til himmels med Ola Svartmyren.