Mølletur 27. juni

Publisert av Dag Harald Liberg den 22.05.18. Oppdatert 09.06.18.
På kvelden onsdag 27. juni besøker vi to av møllene i bygda,  Aulimølla og Mobekk.

Fremmøte ved Auli mølle øst for Årnes kl. 18:00.  Her får vi vite mer om mølla som er en del av Nes samlinger.  Vi får innblikk i maskiner og utstyr ved Karl Rørvik som har arbeidet i mølla og Magnar Mobæk.

Så forflytter vi oss til Mobekk ved møllestedet og kraftstasjonen der Aarhus mølle sto.  Ca kl 19:15 vil Magnar Mobæk vise oss møllestedet.

Thorbjørn Hæhre tar oss gjennom møllehistorie.  Øyvind Breen "Bygdemøllenes betydning i samfunnet.".  Øyvind er styremedlem i "Møllehistorisk forening", har tidligere vært i Statens Kornforretning.

Pris kr 100,- for opplevelser, kaffe og kringle.  Sannsynligvis salg av "Mølleboka" for kr 100,-.

Foto: Tommy Gildseth