Registrer din nærmeste slekt

Om du bruker papir eller et dataprogram er ikke så viktig i starten.  Noter alle nøkkelopplysninger som fornavn, mellomnavn og etternavn.  Fødselsdato og fødested, evt vielsesdato og sted, evt dødsdato og sted.  Noter ned alle personer i hver familie, og bruk gjerne et skjema.  Se link til Slekt_personskjema nederst på siden.

Etter hvert som du finner opplysninger kan du føre det inn i et anetre.  Dette kan du laste ned fra vedlegget nederst på siden.

Spør slektninger om slekt

Forhåpentligvis har du noen slektninger du kan spørre etter flere navn og relasjoner.  I en slik samtale kan det være greit å spørre litt om personene også. Yrke, egenskaper, spesielle hendelser etc.  Etter hvert som du registrerer opplysninger, husk å notere hva som er kilden.  F.eks  tanta Olga 4. desember 2015, avisa Raumnes 4. oktober 1955, fotografi.

Sjekk bygdebøker

Nes Bygdebok bind 1Se om din familie, eller deler av familie, er nevnt i bygdebøker for det området de bodde i eller stammer fra. Bygdebøker for Nes finner du kanskje i bokhylla, på biblioteket eller på nett.  Bygdebøker fra andre steder kan fjernlånes på biblioteket.

Sjekk folketellingen 1910

Forhåpentligvis har du notert en eller flere aner som er født før 1910.  Disse bør du kunne finne igjen i folketellingene.  Her kan du finne flere navn på andre familiemedlemmer, eller andre som bodde på samme sted,  Her kan du finne fødselsdatoer og fødested.  Digitalarkivet folketelling 1910 .

Gravminner

Sjekk Gravminner for å få eksakte fødselsdatoer, dødsdatoer etc.  Er personene gravlagt sammen med eller ved siden av andre familiemedlemmer ?

Sjekk ulike nettsteder

Sjekk ulike websider, men vær oppmerksom på at ikke alt er riktig.  Geni.com, MyHeritage.no, FamilySearch.org m.fl.

Sjekk nyere kirkebøker

Du har nå samlet opplysninger om en del personer.  Flere av kildene kan inneholde feil.  Alle kilder bør kontrolleres mot det som står i kirkeboka.  Når ble barnet født og døpt, evt når ble det konfirmert, vielse og død.  Noter hvilken kirkebok og hvilken side informasjonen er hentet fra.